Populære innlegg


onsdag 20. april 2011

Grenoble-genser


Arne & Carlos´ retrokolleksjon av gamle OL-klassikere fanget min interesse. Til denne ullgenseren har de hentet inspirasjon fra Grenoble-genseren som de norske utøverne brukte under vinter-OL i Grenoble, Frankrike 1968. Denne måtte bli mitt neste prosjekt, og nå er den altså ferdig.


Genseren strikket jeg i Heilo fra Dalegarn. Jeg brukte pinne nummer 2,5 og 3. I oppskriften hadde de brukt en burgunder farge der jeg har brunt, og en rosaaktig farge der jeg har den lyse fargen. Jeg syns mine farger passet bedre!

Jeg gjorde en justering til på genseren. Hele bolen skulle egentlig strikkes som en vrangbord, med 1 r, 1 vr. Som dere kan se så strikket jeg vrangbord kun helt nederst, og glattstrikk resten. Jeg brukte ett ekstra nøste på lengden også, for å få den litt lenger.


Raglanfellingen på genseren var litt vrien, da jeg måtte felle inni mønsteret. Men det gikk greit etter noen omganger med øving! Siden genseren er i 100 % ren norsk ull, så tror jeg den får vente litt med å bli brukt. En forsmak på sommeren har ankommet Haugesund for tiden, og dermed blir det lite ullgenser-bruk. Men jeg kan bruke den om kveldene hvis vi sitter ute.. Mange muligheter.

Jeg ble ihvertfall kjempefornøyd med resultatet!

5 kommentarer:

  1. knall fine ann va Vibeke!! du har all grunn t å vara fornøyde:D
    klem fra bitti

    SvarSlett
  2. Kjempefin - men kanskje litt varm for tiden. Du trenger neppe ta den med deg til Kristiansand iallfall, for her har det også vært rene sommeren i det siste.

    Mange fine bruktfunn - skal si du har blitt litt av en samler. Gleder oss til å se dere.

    SvarSlett
  3. For ei jenta! ;) fine fargar va det og ;)
    god helg!
    jens kr

    SvarSlett
  4. Hei.
    Kjempefine farger.Flott strikket også. Dette var noe som jeg tenkte kunne bli mitt nye prosjekt til høsten.Må finne ut hvor man får kjøpt mønsteret.

    SvarSlett