Populære innlegg


onsdag 14. juli 2010

Tovet sofapute



Disse putene er til Henriks foreldre på bestilling, så disse beholder jeg ikke selv, selv om jeg ble ganske fornøyd med dem. Oppskriften er fra SandnesGarn Tema 14 Toving. Jeg brukte Fritidsgarn fra Sandnes (godt tovegarn) og pinnenr 5,5. Disse er veldig enkle å lage. Jeg la opp 150 masker og strikket glattstrikk i 49 cm. Deretter halverte jeg antall masker ved å felle av den resterende halvparten, for å lage en klaff bak med knapper.

Dette ble så tovet i vaskemaskinen på 40 grader. Jeg måtte tove det 2 ganger for å oppnå ønsket resultat. Det er bedre å være litt forsiktig når en skal tove noe, enn å risikere og få ut en liten nålepute til ingen nytte.

Når tovinga var unnagjort nålefiltet jeg på 2 stk blomster på hver av putene. I oppskriften skulle jeg ha 3 blomster på hver, men jeg syntes det holdt med 2. De 3 knappene ble sydd bakpå, og en innleggspute 50x60 cm ble lagt inni. Enkle og fine, og gleder meg til å gi dem bort!

1 kommentar:

  1. Flotte puter, Vibeke! De hadde passet supert i min sofa også......

    SvarSlett